Friday, August 29, 2008

Suara Anak Merdeka

Merdeka bertanya pada hati, benarkan aku sudah merdeka?
merdeka itu apa? tanyanya pada hati yang masih mencari diri
apakah merdeka itu seperti burung beterbangan di angkasa raya
apakah merdeka itu seperti serigala riak menyalak gunung berapi
apakah merdeka itu seperti si musibah memekik tanpa ketahuan bahasa
apakah merdeka itu seperti haiwan yang bisa bercumbu di mana saja
merdeka itu apa? kenapa merdeka itu sama seperti nama aku yang tertulis
dalam kad pengenalan yang telah setengah abad kusimpan dalam poket
seluarku yang kian lusuh. Merdekakah aku kerana namaku merdeka ?

Tiap muncul ogos aku terpanggil diraikan dalam majlis merdeka kerana
nama kami merdeka maka merdekalah kami bersama slogan indah
yang riuh dihebohkan bersama sejuta kemegahan yang dirayakan
dengan aneka perubahan yang cukup menakjubkan dan serentak lagu
dan muzik merdeka dimainkan ~ jalur gemilang megah berkibar.

Jauh di belakang tabir tanpa disedari banyak hati tercicir dan kakikaki
tergelincir, tak siapa peduli tentang maruah yang tercalar, iman yang
terbakar ~ seribu mungkar menjalar ~melingkar bagai ular
dan ribuan mata menjadi jalang dan tak jumpa jalan pulang.

Siapa mampu menyatakan makna merdeka~ sedang hati nurani terpenjara
di damir jiwa yang terlontar hiba meraba jalur cahaya yang tak pasti
akhirnya lelah tercungap melakunkan drama bernama MERDEKA
begitu tertidur dalam mimpi merdeka yang bukan apa-apa!

ONN ABDULLAH,
Kg.Tawas, Ipoh.

seorang meminta aku menulis tentang dirinya yang
bernama merdeka…akupun tulis puisi ini untuk dirinya….*

No comments: