Friday, August 1, 2008

TUNJUKKAN PINTU ITU


Telah
kucari pintu itu
pintu yang tiada jalan keluarnya
aku ingin masuk ~ aku tak ingin keluar
tunjukkan padaku ~ aku ingin segera masuk
ke pintu tenang kemilau cahaya tenteram
aku ingin terus iktikaf redha khalwat
cinta hingga menjadi lenjun seluruhnya ~ siramlah
dengan nur kasih-Mu hingga basah sujudku,
biarku basahkan lidahku dengan zikir-Mu
sungguh aku ini kelana yang telah bertahun kau kirimkan
bekalan ~ hingga tak tersentuh tanganku kerana
terlalu penuh dan melimpahruah ~ kenikmatan itulah
bekalan yang telah kusia-siakan kerana sedikitpun tiada
untuk bekalan diri jauh di sana
ingin kucari bekalan yang lain bekalan hakiki ~ bekalan
abadi
ingin kukecapi seluruhnya sari kelazatan
mawar cinta-Mu dalam zuhud putih bersih
tunjukkan padaku sebuah pintu
yang terbuka
tapi tertutup
tunjukkan
padaku pintu itu
kerana aku enggan
keluar dari pintu rahmat-Mu!
ONN ABDULLAH
Dewan Sastera,
September.2004.

No comments: